مقدمه ای بر سیستم عیب یابی OBD2

///مقدمه ای بر سیستم عیب یابی OBD2

مقدمه ای بر سیستم عیب یابی OBD2

سیستم عیب یابی OBD2 – سیستم OBD – سیستم EOBD

تعریف OBD

عیب یابی OBD یک سیستم الکترونیکی جامع است که خرابی در سیستم اگزوز خودرو (بحث انتشار آلاینده) را در وسایل نقلیه مسافری، کامیون های سبک و سنگین که دارای موتورهای احتراق داخلی هستند را تشخیص می دهد. این نوع موتورها، گازهای سمی مانند NOX ، CO ،HC و دوده تولید می کنند. میزان انتشار این گازها در بسیاری از کشورها قانون های خاص خود را دارد. برای تحقق این الزامات قانونی، سیستم های کنترل و تمیز کننده توسط شرکت سازنده نصب می شوند. این سیستم ها و قطعات توسط سیستم عیب یابی OBD کنترل می شوند.

عیب یابی OBD مستلزم این است که کلیه مولفه ها و زیر سیستم هایی که در میزان انتشار آلاینده ها تاثیر دارند و به واحد کنترل الکترونیکی موتور وصل شده اند، نیاز به کنترل و عیب یابی دارند.

اجزاء را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

سنسور: سنسور اکسیژن، سنسورها، سنسور فشار و …

عملگرها: انژکتور سوخت، کویل، دریچه گاز، سوپاپ EGR و…

از طرف دیگر چندین زیر سیستم که با انتشار آلاینده ها در ارتباط هستند باید کنترل شوند. این زیر سیستم ها عیبارتند از:

  • سیستم تزریق سوخت
  • سیستم احتراق
  • سیستم تمیز کردن گاز اگزوز
  • سیستم پاکسازی کنیمتر (بخارات بنزین)

در تصوریر زیر نمای کلی از سیستم مدیریت موتور با همراه با تمام مولفه های مرتبط با ECU ارائه شده است.

سیستم عیب یابی OBD

1- انژکتور و ریل سوخت
2- ماژول کنترل الکترونیکی موتور (ECU)
3- کویل
4- دریچه گاز برقی
5- میل بادامک متغیر (ورودی اگزوز)
6- سوپاپ EGR
7- ماٰژول کنترل الکترونیکی گیربکس
8- سنسور اکسیژن جلو
9- سنسور فشار مطلق منیفولد/ دمای هوای منیفولد
10- سوپاپ پاکسازی کنیمتر (بخارات بنزین)
11- سنسور میل بادامک
12- سنسور میل لنگ
13- سنسور ضرب
14- سنسور دمای آب
15- ماژول پمپ بنزین
16- مخزن بخارات بنزین
17- سنسور فشار توربو
18- سنسور اکسیژن عقب

این قانون فقط برای عیب یابی قطعاتی که مربوط به انتشار آلاینده ها است می باشد. با این حال، قطعات دیگر نیز باید عیب یابی شوند. برای مثال، عملکرد غلط و نادرست سنسور سرعت خودرو هیچ تاثیری یا تاثیر کمی در انتشار میزان آلاینده ها دارد. این سنسور توسط ایسیو برای بهینه سازی عملکرد قابلیت رانندگی استفاده می شود که تاثیری در میزان انتشار آلاینده ها ندارد اما توسط ECU برای ایجاد الگوریتم به اصطلاح “تشخیص جاده ناهموار” استفاده می شود که از این الگوریتم برای سیستم Misfire‌(عدم احتراق یا میس فایر) استفاده می شود. پس اگر سنسور به درستی کار نکند “تشخیص جاده ناهموار” رخ نمی دهد که در نتیجه مانع کارکرد درست سیستم Misfire (عدم احتراق) می شود. در این حالت خرابی این سنسور سبب انتشار آلاینده ها می شود زیرا برخی از ناهمواری ها حاد می تواند توسط سیستم Misfire بعنوان عدم احتراق صحیح در سیلندر تشخیص داده شود که این خود منجر به انتشار بالای گازهای HC می شود.

پیشرفت های حوزه الکترونیکی امکان عیب یابی تمامی یا بیشتر  سنسورها و عملگرهای متصل به واحد کنترل موتور را می دهد. سیستم مدیریت موتور فعلی (EMS) برای موتورهای چهار سیلندر شامل 25 سنسور و حدود 30 تا 35 عملگر را شامل می شود.

در موتورهای تزیق مستقیم این اعداد تا 50٪ افزایش پیدا می کند.

همه این مولفه ها باید بصورت الکترونیکی عیب یابی شوند. علاوه بر این، سیستم کنترل دریچه گاز به جهت ایمنی به عملکرد عیب یابی حرفه ای نیاز دارد تا از شتاب ناخواسته جلوگیری شود. اگرچه این نوع عیب یابی جزئی از قوانین OBD نیستند، اما تحت توابع OBD و الگوریتم های مربوطه قرار می گیرند.

بطور کلی در نرم افزار داخلی (کالیبراسیون) EMS (سیستم مدیریت موتور) 40٪ کدها مربوط به عملیات عیب یابی می باشد. نسل جدید EMSها دارای 9000 تا 12000 جدول و مقادیر کالیبراسیون است، به این معنی که در حدود 3500 تا 4500 پارامتر مربوط به عیب یابی در هر وسیله نقلیه کالیبره می شود. این اعداد نشان دهنده اهمیت سیستم های OBD فعلی است.

الزامات قانونی OBD

EOBD و OBD2

OBD2 الزام قانونی ایالات متحده آمریکا از سال 1997 است در حالی که EOBD الزام قانونی اروپا از سال 2000 می باشد.

در زیر خلاصه ای از الزامات قانونی در اروپا و آمریکا عنوان شده است:

  • تشخیص خرابی های الکترونیکی قطعات مرتبط با انتشار آلاینده ها
  • تشخیص عدم موفقیت مولفه های مرتبط با انتشار آلاینده ها
  • خرابی عملگرها
  • تشخیص خرابی قطعات و سیستم های مرتبط با انتشار آلاینده ها
  • کاتالیزور (NO, HC, CO)
  • سنسور اکسیژن
  • فیلتر ذرات (اروپا)
  • سیستم سوخت
  • عدم احتراق (Misfire)
  • تشخیص نشتی سیستم تبخیر (آمریکا)
  • عیب یابی الکتریکی سیستم تبخیر (اروپا)
  • تهویه محفظه میل لنگ (آمریکا)
  • نشتی گاز تهویه مطبوع (A/C)
  • سیستم هوای ثانویه (آمریکا)
  • ترموستات (آمریکا)

معیارهای خرابی، روشن شدن چراغ چک، حالت های پیش فرض

در صورت خرابی، اقدامات زیر باید انجام شود:

بالاترین اولویت برای خرابی هایی که می تواند به موتور آسیب برساند یا دارای خطرات ایمنی برای راننده باشد، می باشد، بنابر این نیاز به حالت پیش فرض دارد.

نوع خرابی A

اقدامات:

  • بلافاصله پس از بروز خرابی چراغ چک روشن می شود
  • حالت پیش فرض یعنی محدودیت سرعت، موقعیت پیش فرض عملگرها و …

نمونه هایی از خرابی های نوع A عبارتند از : صدمه دیدن کاتالیزور، خرابی کویل، خرابی دریچه گاز برقی

اولویت پایین تر برای خرابی هایی که باعث انتشار آلاینده ها بالاتر از حد استاندارد EOBD/ OBD2 می شود:

خرابی نوع B

اقدامات:

  • روشن شدن چراغ چک بعد از/ یا در هنگام دومین سیکل رانندگی متوالی که در آن خرابی تشخیص داده می شود.
  • برای مثال در هنگام خرابی سنسور دمای آب (فشنگی آب) فن خنک کننده فعال می شود.

محدودیت های عیب یابی  OBD2:

در استاندارد OBD محدوده و درصد انتشار آلاینده ها تعیین شده است. و کمتر شدن این میزان منجر به ایجاد محدودیت های OBD می شود، این امر داشتن الگوریتم های قوی را ضروری می کند. این الگوریتم ها باید بتواند خرابی های کوچک و کوچکتر را تشخیص داده و در عین حال اطمینان وجود داشته باشد که هیچ گونه تشخیص غلطی رخ نداده است.

تشخیص خرابی انتشار آلاینده ها در استاندارد OBD2 در زیر بصورت نمودار شرح داده است.

استاندارد OBD2

اگر خرابی یک مولفه یا سیستم باعث افزایش انتشار آلاینده ها بالاتر از حد استاندارد OBD2 شود، چراغ چک باید روشن شود.

در طی مراحل صدور گواهینامه برای یک خودرو، مراجع قانونی نیاز دارند که شرکت سازنده اثبات کند که چراغ چک قبل از اینکه میزان انتشار آلاینده ها به حد استاندارد OBD2 برسد روشن می شود.

محدودیت های عیب یابی  EOBD:

در استاندارد OBD محدوده و درصد انتشار آلاینده ها تعیین شده است. و کمتر شدن این میزان منجر به ایجاد محدودیت های OBD می شود، این امر داشتن الگوریتم های قوی را ضروری می کند. این الگوریتم ها باید بتواند خرابی های کوچک و کوچکتر را تشخیص داده و در عین حال اطمینان وجود داشته باشد که هیچ گونه تشخیص غلطی رخ نداده است.

تشخیص خرابی انتشار آلاینده ها در استاندارد OBD2 در زیر بصورت نمودار شرح داده است.

استاندارد EOBD

دریافت گواهینامه برای یک خودرو در این استاندارد همانند استاندراد OBD2 است.

روشن شدن چراغ چک و حذف خطا

چراغ چک پس از روشن شدن ممکن است در موارد زیر خاموش شود:

  • بعد از سومین سیکل (چرخه) رانندگی بدون تشخیص خطا
  • پس از سرویس و رفع خرابی در تعمیرگاه

خرابی ذخیره شده در ایسیو (Freeze Frame) می تواند پاک شود پس از :

  • بعد از 40 سیکل (چرخه) رانندگی بدون گزارش خطا
  • پس از سرویس و رفع خرابی در تعمیرگاه
توسط |2020-04-13T10:27:33+00:00آوریل 13th, 2020|مقالات آموزشی|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه