توضیحات عملکرد:

این فایل چگونگی برنامه ریزی EPS (سیستم فرمان الکترونیکی) و کارکرد طبیعی آن بعد از تعویض خودروهای ب ام و را توضیح می دهد. خودروی تست شده سری 5 با کد F18، می باشد. فرمان بعد از تعویض EPS بسیار سفت می شود.

توجه:

شرایط زیر باید قبل از شروع تست انجام شود:

  • خودرو در محل خود ثابت باشد.
  • ترمز دستی کشیده شده باشد.
  • در خودروی مجهز به گیربکس دستی دنده خلاص باشد.
  • در خودروی مجهز به گیربکس اتومات دنده در حالت پارک باشد.

 

دستورالعمل اجرایی

  • تایید خطا

ابتدا کوئیک تست را برای شناسایی خطا انجام می دهیم، علت را بر طبق کدهای خطا نمایش داده شده آنالیز می کنیم.

زاویه فرمان کدهای خطایی را در ICM ،EPS و ABS ثبت می کند. کدهای خطا را پاک کنید. دو کد مرتبط با EPS نمی توانند پاک شوند. یک کد خطا: هیچ کدینگی وجود ندارد. و دیگری: موقعیت زاویه فرمان تعریف نشده است. هم  اکنون ما مجبور به انجام کدینگ کردن سیستم هستیم.

  • کدینگ

کدینگ را انجام دهید. همانطور که در شکل 1 مشاهده می کنید، اطلاعات را نشان می دهد.

بعنوان یک قاعده کلی را زمانی که اطلاعات EPS غیرعادی هستند، قبل از انجام کدینگ، عملیات پروگرمینگ باید صورت بگیرد.

تصویر 1

  • پروگرمینگ

ورژن نرم افزار ب ام و را آپدیت کنید. (حداقل نسخه 49،50)  کابل پروگرمینگ اختصاصی ب ام و همراه با Artipad را آماده نمایید. لطفا اینترنت قوی داشته باشید. خودرو باید در مکانی مسطح پارک شود و در صورت لزوم شارژر متصل شود. برای مثال EPS در ب ام و F18 را در نظر بگیرید. دیگر فرآیندهای پروگرمینگ نیز مشابه هستند.

A. نرم افزار ب ام و را انتخاب کنید( حداقل ورژن 49.50 باشد)

B. کدینگ / پروگرم را انتخاب نمایید.

C. سری 5 را انتخاب نمایید.

D. گزینه 5’-F10/F11/F18 را انتخاب نمایید.

E. پروگرمینگ را انتخاب کنید.

تصویر 2

F) لطفا نکات امنیتی را با دقت مطالعه کنید.عکس 3 را مشاهده نمایید:

تصویر 3

G) نکات را مطالعه نمایید. اگر اولین دفعه است که برنامه ریزی می کنید، گزینه Yes را کلیک نمایید. اگر تجربه این کار را داشته اید، جهت راه اندازی پروگرمینگ گزینه No را کلیک نمایید. اگر اینترنت قوی نیست، جهت تست آن Yes را کلیک نمایید. تصویر 4 را مشاهده کنید.

تصویر 4

H) سیستم مورد نظر را انتخاب نمایید. در اینجا هیچ قطعه ای تعویض نشده است. تصویر 5 را مشاهده نمایید.

تصویر 5

J) لطفا برای دانلود اطلاعات به وای فای متصل شوید. تصویر 6 را مشاهده نمایید.

تصویر 6

K) نکته: اگر اولین دفعه است که برای برنامه ریزی از Artipad استفاده می کنید، حدودا 10 دقیقه زمان می برد. دستگاه اطلاعات موجود را برای سرور اصلی آپلود می کند. سرور اطلاعات را بر طبق پایگاه اطلاعاتی آنالیز کرده و برای انجام فلش برای خودروی موجود فایل را می گیرد. لطفا منتظر بمانید. شما معمولا جوابی از سرور در ظرف مدت 10 دقیقه دریافت خواهید کرد. اگر زمان به اتمام رسید، دوباره تلاش کنید. اگر بعد از تلاش مجدد نیز نتیجه ای در بر نداشت، لطفا با سرویس تاپ دان تماس بگیرید. لوگ را آپلود کرده و سریال دستگاه Artipad را ارسال نمایید. برای خودروی مشابه، زمانی که مجددا نیاز به پروگرمینگ باشد، مستقیما اطلاعات سابق را نمایش می دهد (اطلاعات دوباره برای خودرو آنالیز خواهد شد) نیازی به انتظار نیست، تصویر 7 را مشاهده نمایید.

تصویر 7

L) سیستم مورد نظر را انتخاب کنید. اطلاعات اولیه سیستم خوانده می شود. ECU مورد نظر در 2014 ساخته شده است و تا کنون برنامه ریزی نشده است و توانایی 100 بار پروگرم را دارد. اگر عملیات پروگرم با خطا مواجه شود این بخش ها خالی نمایش داده می شود و این طبیعی نیست. تصویر 8 را مشاهده کنید.

تصویر 8

M) فایل را برای فلش شدن انتخاب نمایید، فایلی را که با (*) را نمایش داده شده است را انتخاب نمایید.

تصویر 9

O) یک پیام حاوی پیغام فایل فلش با موفقیت دانلود شد، نشان داده می شود. تصویر 10 را مشاهده نمایید.

تصویر 10

P) تا زمانیکه نوار پیشرفت به 100% برسد، بصورت خودکار فلش می زند. تصویر 11 را مشاهده نمایید.

تصویر 11

Q) پروگرمینگ با موفقیت انجام شد. تصویر 12 را مشاهده نمایید.

تصویر12

R) در این زمان سیستم هنوز کد نشده است، بسیاری از چراغ های نشان دهنده اشکال در عملکرد، روشن هستند این امری طبیعی است. بعد از کدینگ، کوئیک تست را انجام داده و کدهای خطا را پاک کنید. نکته: چنانچه خودرو برای مدتی طولانی کار نکند، برخی خودروها بصورت اتومات سوئیچ را خواهند بست. لطفا در ابتدا پشت آمپر را بررسی نمایید. اگر سوئیچ بسته است، ابتدا آنرا روشن کرده و سپس عملیات کدینگ را انجام دهید. تصویر 13 را مشاهده کنید.

تصویر13

S) برای کدینگ، شما می توانید ماژول کدینگ را در زیر منوی اصلی انتخاب کنید. تصویر 14 را مشاهده نمایید.

تصویر 14

  • عملیات لرن موقعیت فرمان

بعد از پروگرمینگ/ کدینگ برای خواندن کدهای خطا کوئیک تست را انجام دهید. کدخطایی با توضیح موقعیت چرخ لرن نشده است نمایش داده می شود و قابل پاک شدن نیست. فرمان را بچرخانید. فرمان زیاد سفت نیست.

در تئوری، این عملیات می تواند با اجرای عملکرد ویژه در بخش EPS حل شود، اما در عمل در تمام زمانها این عملیات با شکست مواجه می شود.

آنالیز کردن:

معمولا لرن موقعیت فرمان می تواند بصورت دستی و بدون نرم افزار انجام بگیرد. تنها کافی است خودرو را در مکانی مسطح پارک کنید، فرمان را تا انتها به سمت راست و چپ بچرخانید و این عمل را چندین بار تکرار کنید.

پارامترهای SZL را خوانده و زاویه فرمان را بررسی کنید. زمانی که فرمان در موقعیت مستقیم قرار دارد، زاویه صفر درجه می باشد. این شرایط رضایت بخش است. زمانیکه در حالت قفل کامل آنرا به چپ می چرخانید، زاویه فرملن حدود 640 درجه و در هنگام چرخش به سمت راست حدود 480- درجه می باشد. تفاوت بسیار گسترده است.

با مشورت و مذاکره، آموختیم که لرن موقعیت فرمان برای خودروی خراب در صورتی موفقیت آمیز است که ما در ابتدا نقص آنرا بررسی کنیم. در همین حال، زوایای فرمان در انتهای چپ و راست مساوی پیشنهاد می شوند. سپس آنرا مجددا نصب کرده و موقعیت گذاری می کنیم. مسئله به راحتی حل می شود.

 

اعلامیه

هرگونه کپی برداری از این سند که تنها متعلق به گروه فنی و مهندسی کارسافت می باشد، پیگرد قانونی دارد . هیچ کمپانی و یا شخصی بدون مجوز حق کپی برداری ندارد.